روستای سراب سیاه

درمورد روستای از استان فارس شهرستان رستم روستای سراب سیاه

ثبت ملی کتيبه چشمه سراب سياه در ميراث ملی

سید نواب سادات
روستای سراب سیاه درمورد روستای از استان فارس شهرستان رستم روستای سراب سیاه

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

ثبت ملی کتيبه چشمه سراب سياه در ميراث ملی

يك كتيبه تاريخي متعلق به ساسانی –پهلوی یا پارتی– پهلو  در حاشیه دریاچه‌ی تاریخی سرآسیاب {سرآب سیاه منصورآباد} منطقه دهنو شهرستان رستم كشف شد. کتیبه‌ی مزبور در صخره‌های تکیه دریاچه سرآسیاب واقع در منطقه دهنو –شهرستان رستم در مورخه 4/7/1392 توسط رضا دهقان فرزند حسین ساکن دهنو مرکزی یافته‌شد.
موضوع بلافاصله به میراث فرهنگی استان اعلام و اداره فوق در مورخه 3/9/1392 با اعزام دو نفر از کارشناسان خود به تحقیق در خصوص موضوع پرداخته لذا به جهت اهمیت مسئله بلافاصله موضوع  خبری گردید. در حال حاضر نیز کارشناسان مربوطه در حال مطالعه کتیبه فوق می باشند که به محض کشف مواد آن خبررسانی خواهدشد.
 

اما مقامت محمودی مدیر میراث فرهنگی و گردشگری رستم در اقدامی غیرمنتظره در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم گفت: کشف این کتیبه مربوط به سال ۸۸ است.
مقامت محمودی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در رستم اظهار کرد: از سال 88 کتیبه  ساسانی سرآسیاب شهرستان رستم توسط میراث فرهنگی این شهرستان کشف شده‌بود که به لحاظ مسائل امنیتی و حفاظتی وجود این کتیبه به طور رسمی اعلام‌نشد.
مدیر میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان رستم ادامه‌داد: یکی از اعضای انجمن میراث فرهنگی این شهرستان بدون آگاهی از وجود این کتیبه در آثار شناسایی شده شهرستان رستم خبر کشف یک کتیبه را به خبرگزاری های استان اعلام می کند.
محمودی افزود: تمام این آثار زیر نظر حفاظت فیزیکی میراث فرهنگی شهرستان رستم است و عوامل یگان حفاظت از آنها حفاظت و نگهداری می کنند.
رضا دهقان کاشف این کتیبه با حضور در دفتر نورباران اظهارداشت: اینجانب از اعضای انجمن دوست‌داران میراث فارس بعد از کشف موضوع گزارش کتبی خود را به پیوست عکس‌های تهیه شده به دفتر مسئول انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی و گردشگری فارس جناب مهندس مسعود منیعاتی مستقر در شیراز  تسلیم نمودم و ایشان نیز موضوع را  مطابق تشریفات اداری تحویل اداره میراث فرهنگی و گردشگری فارس می‌دهند لذا مدیریت این سازمان با اعزام دو نفر از کارشناسان ارشد خود از واحد ثبت آثار به نام‌های سرکار خانم عبداللهی و آقای پاک‌نژاد به محل، قضیه را تایید و بلافاصله با مصاحبه معاونت میراث فارس جناب آقای عبدالرضا نصیری با روزنامه خبر جنوب (مورخه 5 آذر1392)عیناً کشف کتیبه توسط آقای رضا دهقان از اعضای انجمن دوست‌داران میراث فارس تایید و اعلام می‌دارد که به زودی پرونده‌ی ثبتی این اثر به نام ایشان تهیه خواهدشد.
وی ادامه داد: بنابراین آنچه که مسئول میراث فرهنگی شهرستان رستم ادعا می‌کند نامبرده بدون اطلاع قضیه را با روزنامه‌ها اطلاع داده مردود است چرا که قضیه با رعایت سلسله مراتب اداری، قانونی و رسمی و نهایتاً از سوی خود مدیریت میراث استان اعلام و ابلاغ گردیده‌است.
رضا دهقان اظهارداشت: از طرفی ایشان اعلام داشته‌اند این کتیبه 4 سال پیش کشف گردیده‌است و نیز اذعان داشته‌اند که کتیبه یادشده در تمام این ایام چهار سال در لیست انتظار جهت ثبت بوده‌است.! ایشان باید به این سوال پاسخ دهند که چرا در طول این 4 سال اداره میراث فارس خصوصاً مدیریت این اداره یا واحدهای دیگر آن از جمله کارشناسان واحد ثبت که سر از پا نشناخته بعد از اطلاع از موضوع به استقبال آن شتافتند، ازچنین موضوع مهمی بی اطلاع بوده‌اند؟ باید دانست که چنین اثر به این مهمی لازم نیست جهت ثبت 4 سال در نوبت بماند وآنگهی چهار سال بی‌اطلاع نمودن واحد ثبت میراث و کلاً اداره مربوطه به لحاظ امنیتی می‌توانسته‌است کتیبه را در وضعیت نامطلوبی قرار بدهد چرا که چنین آثاری بلافاصله می‌بایست کارشناسی و جهت تامین همه جانبه‌ی آن  برنامه‌ریزی تخصصی لازم صورت بپذیرد و ایشان نمی‌توانسته به عنوان نماینده مستقر میراث در شهرستان چنین موضوع به این مهمی را از چشم مدیریت  مرکزی آن اداره مخفی نگه‌دارند.
کاشف کتیبه سرآسیاب ادامه‌داد: اعضای دوست‌داران میراث فرهنگی و گردشگری از مدیریت اداره میراث فرهنگی و گردشگری فارس بطور جدی خواهشمنداست که از ابراز چنین صحبت‌هایی از سوی عوامل آن سازمان در رابطه با دستاوردهای نتیجه بخش و سودمند اعضای این انجمن که جداً شایسته تقدیر و تشکر بی‌نهایت می‌باشد، جلوگیری نمایند. باشد که چنین عملی مشوق فعالیت‌های بیش از پیش اعضای این انجمن مردمی در گوشه گوشه‌ی استان پهناور و تاریخی فارس گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس از ثبت اثر فرهنگی ، تاریخی کتیبه سراب سیاه در فهرست آثار ملی ایران خبر داد .
مصیب امیری گفت: این کتیبه متعلق به دوره ساسانی در نزدیکی روستای سراب سیاه شهرستان رستم در پای چشمه سراب سیاه قرار دارد که پس از طی مراحل قانونی لازم به شماره 31119 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید .
امیری افزود : این اثر مربوط به دوره ساسانی است و وجه تسمیه آن به دلیل وجود چشمه پر آبی که باعث بوجود آمدن مردابی با نی زارها و خاک تیره شده است بوده و به گفته برخی نیز به دلیل وجود آسیاب در کنار این چشمه بوده که از سر آسیاب به سراب سیاه تغییر پیدا کرده است.
وی گفت : کتیبه سراب سیاه راکارشناسان باستان شناس و زبانهای باستان در سال 1390شناسایی شد و بخش هایی از آن مورد ترجمه قرار گرفت .
وی با بیان این که کتیبه سراب سیاه و مانند اغلب کتیبه های دوره ساسانی در پای چشمه آبی جوشان و در محل گذر حک شده است گفت :کتیبه در9 سطر و به خط پهلوی ساسانی حک شده است و از آنجائی که بخشهایی از کتیبه هنوز خوانده نشده است از مضمون کامل آن بی اطلاع هستیم .
امیری به دیگر اهداف حک کتیبه در کنار این چشمه اشاره کرد وگفت : همجواری منطقه رستم و ممسنی به شهر ساسانی بیشاپور و در مسیر ارتباطی به خوزستان و بین النهرین می تواند به عنوان فرضیه ای احتمالی بر انتخاب محل حک این کتیبه بر سر این مسیر ارتباطی و بر سرچشمه آب در این منطقه باشد و وجود کتیبه در کنار سرچشمه سراب سیاه علاوه بر اطلاع رسانی به اهالی منطقه ، امکان روئیت آن به رهگذران و مسافران را نیز فراهم می نموده است.
این کتیبه در ابعاد110در100 سانتی متر مربع با فاصله 1.5 متری از سطح آب حک شده است.
چشمه سراب سیاه یکی از مهمترین سرچشمه های آب رودخانه تنگ شیو رستم بوده و پس از پیوستن به رودخانه فهلیان در انتهای خاک ممسنی و رستم تشکیل رودخانه معروف زهره را می دهد.

تصاویر کتیب

عکاس : سید نواب سادات


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دیدن عکس ها در سایز اصلی رو آن کلیک راست  کنید و گزینه view image  را انتخاب کنید تا عکس رو کامل مشاهد کنید .

 



برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب


موضوعات مرتبط: تاریخچه سراب سیاه و موقعیت آنعکسهای سراب سیاهمنظره های رودخانه سراب سیاهروستاهای اطراف

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 10 فروردين 1394 | 1:45 | نویسنده : سید نواب سادات |

محرم سال 1393 در روستای سراب سیاه با حضور روستاهای همسایه در جوار امام زاده سید نور الدین سراب سیاه

عکاس : سید نواب سادات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دیدن عکس ها در سایز اصلی رو آن کلیک راست  کنید و گزینه view image  را انتخاب کنید تا عکس رو کامل مشاهد کنید .

 

ادامه عکس ها در ادامه مطلب لطفا بر روی ادامه مطلب کلید کنید و از ادامه عکس ها لذت ببرید.

 



برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب


موضوعات مرتبط: تاریخچه سراب سیاه و موقعیت آنعکسهای سراب سیاهمنظره های رودخانه سراب سیاهروستاهای اطراف

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 10 فروردين 1394 | 1:12 | نویسنده : سید نواب سادات |

چشمه سار و تالاب های سرآب سیاه

چشمه سار و تالاب های سرآب سیاه

آیا چشمه سارها و تالاب سرآب سیاه قابلیت تبدیل به " قطب اصلی گردشگری طبیعی " در شهرستان نوپای رستم را دارد ؟

چشمه سارها و تالاب زیبای سرآب سیاه در فاصله ۲۸کیلومتری شهر مصیری مرکز شهرستان رستم در استان فارس واقع شده اند . برای رفتن به سوی این منطقه طبیعی و منحصر بفرد می بایست در مسیر بابا میدان-گچساران حرکت نمود و پس از طی کردن ۱۵کیلومتر از مبدا بابامیدان، به دوراهی دهنو خواهید رسید و آنگاه با وارد شدن به جاده فرعی منشعب از دوراهی دهنو و گذشتن از روستاهای دهنو مقیمی ،شهرک دهنو ،دهنو مرکزی ،کرم آباد ، منصور آباد سفلی و منصورآباد علیا به روستای تاریخی و زیبای سراب سیاه رستم خواهید رسید . این مسیر حدود ۸ کیلومترطول خواهد کشید و تا روستای سراب سیاه آسفالت بوده ولی از روستا تا چشمه ها و تالاب سراب سیاه ،تقربیاًدر حدود ۵/۱تا۲کیلومتر جاده خاکی وجود دارد که ماشین رو بوده و می توان با ماشین تا کنار چشمه سار یاد شده رفت .

 مسیر مذکور در تمامی طول سال به دلیل وجود مزارع کشاورزی در دو سوی جاده بسیار دیدنی و چشم نواز بوده و می توانید متناسب با فصول مختلف سال مزارع زیبای برنج ،گندم ،ذرت ،ماش ،کلزا و بعضاً کنجد و خیار را مشاهده کرده و لذت ببرد .

روستای سرآب سیاه یکی از روستاهای  بسیار تاریخی منطقه است . طبق اطلاعات بدست آمد از لوح های گلی کشف شده در تخت جمشید که تعداد آنها قریب به ۳۰هزار لوح می باشد ؛چند شهر در عهد هخامنشیان در منطقه ممسنی و رستم وجود داشته که بر اساس شواهد و قرائن احتمالاً دو تای آنها در محل کنونی منطقه و یا کرم آباد قرار داشته اند  . با توجه به کوزه ها و سنگ هایی که هر از چند گاهی توسط بومیان منطقه در روستای سرآب سیاه و چشمه سارهای آن دیده می شود وجود این دو شهر در سرآب سیاه دور از انتظار نیست . شهرهای "هوهنوری " و "یوناری "نام این دو شهر تاریخی است .

همه ما می دانیم که اکنون گردشگری پولسازترین صنعت در جهان است و روز به روز بر آمار گردشگران داخلی و خارجی در کشور افزوده می شود و برخی شهرها در زمینه جذب گردشگر کارهای اساسی انجام داده اند .

شهرستان نوپای رستم نیاز به معرفی دارد و باید توانمندی و مناطق گردشگری آن به ایرانیان معرفی شود .

بی شک سرآب سیاه دیدنی ترین منطقه تفریحی شهرستان رستم است و می تواند به عنوان پایلوت اصلی گردشگری در منطقه تعریف وبه همگان معرفی شود .

این توانایی های منحصر بفرد  در روستای روستای سراب سیاه به شرح ذیل بوده و مسئولان گرامی شهرستان و خوانندگان نکته سنج می توانند مطالعه نموده و و در صورت امکان از نزدیک مشاهده نمایند و سپس دست به مقایسه آن با هر جاذبه تفریحی دیگر در شهرستان های ممسنی و رستم بزنند. بی شک به شایستگی این جاذبه گردشگری در شهرستان رستم جهت تبدیل به پایلوت نخست گردشگری طبیعی در شهرستان رستم پی ببرند .

۱-تنها چشمه و تالاب قابل قایق رانی در شهرستان های ممسنی و رستم که از این حیث در استان فارس نیز کم نظیر می باشد .

۲-آب دهی بسار بالا و بودن وقفه آن حتی در بدترین سال ها از نظر خشکسالی : میزان آب دهی آن را متاسفانه نتوانستم به صورت علمی بدست بیاورم و علی رغم پیگیری های متعدد از مراکز ذیربط دربی* آب آن نامشخص است ولی همین بس که این چشمه سار یکی از مهمترین منابع آب رودخانه تنگ شیو رستم بوده و پس از پیوستن به رودخانه فهلیان در انتهای خاک ممسنی و رستم تشکیل رودخانه معروف زهره را می دهد .

۳-تنوع زیستی تالاب های آن از نظر پوشش گیاهی و جانوری :در تالاب های سرآب سیاه شما می توانید انواع پرندگان از قبیل مرغابی وحشی ،بلبل ،لک لک ،لیکو ،گنجشک ،کبوتر وحشی، مرغ ماهی خوار ،سبزه قبا (قبا سوزک )و ...و انواع حیوانات از قبیل روباه ،سمور جوجه تیغی ،کفتار و...و همچنین انواع گیاهان داوریی از قبیل پونه،بابونه،گل گاوزبان ،مورد وگیاهان غیر دارویی را مشاهده کنید .

 منبع مطلب :http://derkhidemamasani.blogfa.com



برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب


موضوعات مرتبط: تاریخچه سراب سیاه و موقعیت آن
برچسب‌ها: چشمه سار و تالاب های سرآب سیاه

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 9 آبان 1397 | 19:44 | نویسنده : سید نواب سادات |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.